Indywidualizacja procesu nauczania klasa I - III
„INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ Z TERENU GMINY GDÓW”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznościowego w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W ramach realizacji projektu w szkole prowadzone są zajęcia:
- korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
- logopedyczne,
- socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne,
- rozwijające uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze.
W zajęciach uczestniczy 85 uczniów z klas I-III.
Od września 2013roku rozpoczął się ostatni etap realizacji projektu
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół z terenu Gminy Gdów”.
Uczniowie biorą udział w następujących zajęciach:
- korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu – 2 grupy po 30 godzin zajęć
- logopedyczne- 1 grupa - 30 godzin zajęć
- rozwijające zdolności matematyczno-przyrodnicze – 1 grupa - 30 godzin zajęć
- socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne – 1 grupa-30 godzin zajęć
Podsumowanie zajęć realizowanych w ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół z terenu Gminy Gdów” –
IX-XII 2013r.
Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne ukierunkowane były na realizację celów terapeutycznych, edukacyjnych oraz rozwojowych.
Wszystkie dzieci biorące udział w projekcie osiągnęły wiedzę na temat: emocji, dowiedziały się co mogą zrobić kiedy nie czują się komfortowo bo się boją, złoszczą albo przegrały w realizacji, nabrały przekonania, że okazywanie pozytywnych uczuć jest równie ważne jak okazywanie trudnych emocji, zwiększyły wiedzę na temat swoich mocnych stron, na temat konstruktywnego słuchania i mówienia, na temat tolerancji, na temat asertywności, na temat sposobów radzenia sobie ze złością bez agresji.
W trakcie zajęć matematyczno-przyrodniczych, uczniowie poznali wiedzę z zakresu rożnych bloków tematycznych, przeprowadzili obserwacje pod mikroskopem i eksperymenty przyrodnicze. Zaznajomili się z ekosystemem parku i lasu oraz rozpoznawali odgłosy żyjących tam zwierząt .Zajmowali się problemem ochrony środowiska, bawiąc się w segregację odpadów z Eco Game oraz Separating and Recycling. Rozwijali umiejętność wykonywania obliczeń kalendarzowych. Kształtowali umiejętność dokonywania obliczeń zegarowych. W czasie zajęć rozwiązywali łamigłówki i zagadki matematyczno- przyrodnicze, dodawali , odejmowali i mnożyli w zakresie 100 wspomagając się Magicznymi Trójkątami oraz grą Hip- Hopping, Tworzyli kolorowe matematyczne obrazy , a na ich bazie konstruowali puzzle dla kolegów. Uczestnicy zajęć matematyczno-przyrodniczych z zaangażowaniem odkrywali również tajniki Tangramu. Gra Matematyczne ZOO towarzyszyła im przez cały czas , w sposób atrakcyjny przybliżając problematykę zadań tekstowych. Uczestnicy zajęć oglądali również na tablicy interaktywnej jakie zagrożenia dla środowiska czyhają ze strony ludzi i zwierząt. Układanka Pizza- ułamki pozwoliła im zrozumieć problematykę ułamków. Również Unia Europejska nie jest już dla nich zagadką. Dzięki wielu pomocom dydaktycznym zajęcia były interesujące i atrakcyjne, a uczniowie chętnie brali w nich udział.
Na zajęciach wykorzystywano metody oparte na słowie , obserwacji, pomiarze oraz praktycznej działalności uczniów.
Uczniowie podczas zajęć dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji doskonalili czytanie głośne ,ciche ,ze zrozumieniem. Ćwiczyli umiejętnośćpisania wyrazów z trudnością ortograficzną, umiejętności grafomotoryczne, językowe, interpunkcyjne, słownikowe ,redakcyjne, komunikacyjne.
Szczególny nacisk położono na kształtowanie sprawności w zakresie mówienia ,czytania ,umiejętnościpracy z tekstem ,wdrażanie do komunikatywnego prowadzenia rozmowy oraz na wykonywanie ćwiczeń ortograficznych. Dzieci doskonaliły znajomość gramatyki języka polskiego, usprawniały sprawność manualną, grafomotoryczną i analizę wzrokowo-słuchową. Podczas każdych zajęć uczniowie uczestniczyli w wielu grach i zabawach dydaktycznych mających na celu niwelowanie dysfunkcji rozwojowych będących przyczyną niepowodzeń szkolnych.
Zajęcia były prowadzone różnorodnymi metodami aktywizującymi. Ćwiczenia zawierały rozmaite typy zadań: karty pracy, tekst z luką, quizy, konkursy, puzzle, domino , gry memory, gry planszowe, rebusy krzyżówki, loteryjki, pussy, zagadki. Uczniowie pracowali indywidualnie, w parach, grupowo.
Uczyli się poprzez działanie ,obserwację, zabawę. Pozytywnym efektem powyższych działań był u uczniów wzrost aktywności na nowe wyzwania , wiara we własne możliwości ,podniesienie poczucia własnej wartości, wzmocnienie motywacji do nauki.
W czasie zajęć logopedycznych, poprzez różnorodne ćwiczenia głosek,zostały one w sposób efektowny utrwalone i są wymawiane. Uczniowie wykonywali w dalszym ciągu ćwiczenia słuchu fonemowego, dzięki którym dokładnie poznali różnice w wyrazach zawierających opozycyjne głoski. W wymowie uczniów po zakończeniu programu, nastąpiła znaczna poprawa.
Uczniowie na każdych zajęciach korzystali z pomocy dydaktycznych zakupionych ze środków unijnych.